Saturday, April 26, 2008

溜躂

跟大學舊同學聚會,心理狀態需要很好很正面,才可以處理自己的自卑。

如果他們的人生像一百米短跑,那麼別人都已經是朝著終點線,有個穩穩陣陣的起步,也跑了一大半,我卻總像在起跑處溜躂,這樣逛來逛去的模樣,也不知道我是打算要跑,還是傷了腿沒跑起來。我沒有一個商科畢業生該有的職業,薪水裡沒有花紅佣金,二十五歲以前,我對儲蓄投資甚至省錢也是毫無概念,然後別人都去參加各種各樣金融會計的專業考試,我卻去唸了一場跟賺錢毫無關係的書。

所以,我說,我必須要帶著一個很正面的心理狀態,才能接受,不管這樣下來我的將來有多糟,跟別人的差距多大,這也是我的選擇;也才能相信自己,我所溜躂的彎曲小徑,或許已是對我來說,最好的人生道路。

9 comments:

Anonymous said...

人的價值不是用事業去衡量, 自己快樂就是, 其實我一直都很欣賞妳的個性

DOROTHY HUI said...

我也很欣賞你的個性.
是你覺得最好的人生選擇, 這不是很好嗎?
賺錢跟人生值價, 我們都清楚, 這是兩碼子的事!

puiyee said...

謝謝你們,只是當要面對現實的狀況,就總會對自己懷疑。

Anonymous said...

I hard it's hard not to compare with others, but comparing makes you unhappy. Or think in another way, you are already better than many of others. Career doesn't mean everything, you have talent in many areas which i don't have. Many people will admire your talent coz they have.

Anonymous said...

妳有沒有看過李天命的九一主義, 可能會有另一個角度, 詳閱李天命的思考藝術

實踐九一, 思想九一一
九一主義當中提及, 我考了第九,固然沒有考到第一, 可是考第一的人也考不到我的第九. 這就是當我考第九而別人考第一時, 我雖然沒有別人的第一, 但是別人也沒有我的第九.

puiyee said...

lala> thanks for your words, you've also got many qualities that I can never learn too...somehow I really want to be just like you, getting things more organized, and figure out a clear goal that I should move towards, and learn to be persistent as well, or I shall never succeed no matter how easy a goal is.

simon> 沒有讀過李天命的作品,謝謝引文。

Anonymous said...

You are welcomed, I like your photos, you have artistic touch, maybe you can be an outstanding photographer

Anonymous said...

I agree with Simon said, you have artistic touch, while not so many people surrounding me have that talent. This is inborn, not something that can be trained or learned. I admire your talent and please treasure it and don't look down yourself.
There are many people who like your photos, your blogs, your little book made for me. It's just they don't have a chance to praise you face by your face.

Anonymous said...

我以前都會因為與其他人比較而覺得有點不時味兒. 不過後來才發現每個人其實都在追求不同的事物, 價值觀亦會非常不同. 財富, 金錢可能是重要, 但最重要的是我們找到令自己過得開心,活得舒暢的生活方式. 懂得欣賞和珍惜自己所擁有的人才是最富足呢!